Anmeldelse af
Andreas Krog

Gode analyser og lidt for mange frokost-anekdoter fra vores mand i Moskva

Danmarks tidligere forsvarsattaché i Moskva giver i en ny bog et interessant indblik i sit arbejde op til Ruslands angreb på Ukraine. Han kunne dog godt skrue ned for frokost-gennemgangen og spionhistorierne.

Foto: Alexander Zemlianichenko/AP/Ritzau Scanpix
Andreas Krog
Vor mand i Moskva
Carsten Rasmussen i samarbejde med Steffen Nyboe McGhie
267 sider. Forlaget Momenta. Udkom 24. februar 2024.

Forsvarsattacheer spiser mange frokoster og middage med hinanden. Det er i hvert fald det indtryk man sidder tilbage med, når man læser den tidligere danske forsvarsattaché i Moskva Carsten Rasmussens bog ”Vor mand i Moskva”, som han har skrevet i samarbejde med journalist Steffen Nyboe McGhie.

For der bliver spist rigtig mange middage med forsvarsattacheerne fra de andre Nato-lande, mens Carsten Rasmussen er udstationeret på den danske ambassade i Moskva fra november 2019 frem til marts 2022.

Men der bliver også indsamlet oplysninger om den sikkerhedspolitiske situation, som spidser til nærmest dag for dag. Og det er uhyre interessant at få et indblik i hvad Carsten Rasmussen observerede og indhentede af oplysninger fra de russiske myndigheder i månederne frem til Ruslands angreb på Ukraine i februar 2022.

Carsten Rasmussen var ikke i tvivl om, at Rusland ville angribe. Og han benytter lejligheden til at skose de eksperter, der indtil det sidste udelukkede et angreb.

Spice historien op

En forsvarsattachés erindringer lyder umiddelbart ikke videre ophidsende. Men Rasmussen og McGhie formår at spice historien op ved at gøre (lidt for) meget ud af, at den russiske efterretningstjeneste begynder at følge efter Carsten Rasmussen, når han går til og fra arbejde. De bryder desuden flere gange ind i hans lejlighed.

For faste seere af spionserier og -film er det vel standard operating procedure og ikke noget særligt. Det er det selvfølgelig i den diplomatiske verden anno 2024. Men den får måske lige et drej for meget på dramatiseringsknappen.

Et glimt i øjet

Rasmussen og McGhie skal omvendt have point for at give bogen en titel, der leder tankerne hen på den britiske forfatter, journalist og (kortvarigt) spion Graham Greenes bog ”Vor mand i Havana”. Her gør Greene grin med den britiske efterretningstjeneste MI6’s villighed til at stole på indberetninger fra lokale informanter. I det her tilfælde en støvsugersælger.

Carsten Rasmussen er ikke støvsugersælger og hans indberetninger til Forsvarsministeriet og Forsvarets Efterretningstjeneste var sandsynligvis mere troværdige end indberetningerne fra MI6’s mand i Havana James Wormold. Men det er en fin lille reference med et glimt i øjet.

Værd at læse

Det ændrer dog ikke ved, at Carsten Rasmussen hellere skulle have skrevet en hel bog med sine analyser før og nu af Ruslands angreb og den igangværende krig i Ukraine, end at pakke det ind i en kalender-gennemgang af sine frokoster og middage samt en overdramatisering af den russiske efterretningstjenestes interesse for hans gøren og laden.

For den del, der handler om Rusland og Putins forsvars- og udenrigspolitiske strategier og tanker, er uhyre interessant. Og derfor er bogen værd at læse.

Carsten Rasmussen

Pensioneret brigadegeneral
Hærens Officersskole (B-linjen, 1982-84), Forsvarsakademiet, (Operations- og Føringsuddannelse samt Stabskursus II, 1995-96)